2015. február 17., kedd

Kovászos kenyér, ahogy nálunk készül :)

 Kedves feleségem bejegyzése:
Hosszas kísérletezés, olvasás, sütés-evés után, íme mit is tanultam. :)  Azt fontos megjegyeznem, ez egy hosszasabb folyamat, úgy a kovász készítés, mint a kovászos kenyér sütés, ez nem egy-két óra alatt elkészülős kenyér. Mi itthon kialakítottunk egy rutinszerű kenyérsütési folyamatot s így ez nem vesz el sok időt a napjainkból, mégis mindig van friss házi kenyér az asztalon.
          Már az elején voltak olyan kérdéseim, mikre soha nem kaptam számomra egyértelmű választ. Valahogy ez is vezetett abba a bizonytalanságba, hogy kicsit félve mertem nekilátni. Például, hogy honnan tudjuk, hogy mennyi kovász kell a kenyérhez? Miért kell egy egy kovász eléréséhez olyan sok alapanyagot kidobni a folyamat közben? Miért reped meg kráteresre nekem folyamatosan a kenyerem? No de mindennek a végére jártam és most már végre olyan lett a kovászos kenyerünk, hogy nem birok betelni vele... ♥
  Nem szeretnék senkit bevezetni a "bozótosba"- ahonnan alig tudtam kivájódni - már az elején elmondom, két féle kovászt készítettem és azt kell mondanom, ugyan az a végeredmény.
 Aki a hosszosabb, pazarlósabb de a végeredmény nagyon szép selymes kovász útját szeretné végigjárni az itt böngésszen Alexa Christi oldalán. Hosszas a folyamat, de megéri, végül az  ő kovászmintája maradt használatban nálunk. Az egyetlen dolog, ami zavart, hogy a kovász érlelési szakaszában sok "pazarlás" volt, amit ő lefolyóba öntött. Hát én nem. Össze gyűjtöttem egy befőttes üvegbe és a legközelebbi kenyérhez kevertem. 
 Az egyszerűbb és kicsit talán gyorsabb kovász recept a Gasztroangyal oldalán van szépen levezetve. 
A legjobban nekem mégis egy orosz videó volt a segítségemre, igaz ott komlós kovászt készítettek, de ugyan az a folyamat a sima liszt - víz - joghurt kovászkészítéssel is. 


  A kovászos kenyér elkészítésénél is nagyon sokat segített ez a videó sorozat. 
A kenyérsütéshez a kovászt kiveszem a hűtőből. Hagyom hogy jól elinduljon a bubisodás a szobahőmérsékleten. No és itt volt nekem a nagy dilemma, hogy hogy lesz pont annyi, amennyi kell a kovászból. Én már az elején lemértem az üveget miben tartom, jól záródó befőttesüveg, s így ha kiveszem a hidegből s lemérem, tudom mennyi kovászom van, s ha kell még addig etetem vízzel s lisztel míg elérem a kívánt mennyiséget s ehhez nem kell sok idő, 1 óra alatt meleg helyen már meg is van az aktív kovász. Szépen sok sok buborék van benne.
  Én egy 1 kg kenyérhez 20 dkg kovászt számolok. Ahhoz, hogy legyen előző sütéstől hagyok az üvegembe 2 evőkanál aktív bubis kovászt. Hozzáadok 100 g vizet, jól elkavarom s hozzá adok 100 g lisztet, azt is alaposan beledolgozom s máris megvan a következő adag 20 dkg kovász, ami gyorsan megy a hűtőbe, ahol hónapokig eláll, néha csak jól át kell kavarni, ha nem használjuk. 
  No az aktívvá vált 20 dkg kovászt, amit ugye a szobahőmérsékleten hagytam sütés előtt, mivel  2 kilós kenyereket szoktam sütni, megetetem 100 g vízzel és 100 g liszttel. Így lesz egy kicsivel több mint 400 g aktív kovászom. Amúgy csak a kovászt s a vizet mérem pontosan a kenyérhez, minden más állagfüggő. 
    Egy nagy tálba  este kimérem a 400 g kovászt, feltöltöm 600 ml vízzel, jól elkavarom s a filmecske alapján, annyi lisztet adok hozzá, hogy sűrű tejföl állagot kapjak. Én vadi új zuhanysapkát fogtam be s avval letakarom s mindenki alszik reggelig. Reggel az egész tészta csupa buborék, lágyabb is lesz, mint este volt. Hozzá adom a sót (én 5 kávéskanál parajdit), magokat szórok bele (a mákos és a szezámos a kedvencünk, de lehet hagymás vagy olajbogyós, pityókás...) s annyi lisztet adagolok hozzá míg nem túl kemény de nem ragadós, rugalmas masszát kapok. Liszttől függően 1-1,30 kg lisztet vesz fel. Jól át szoktam gyúrni, legyen minél levegősebb, rugalmasabb. Ezt a tésztát a kelesztőtálban pihentetem 30 percet. Addig 2 darab kalácssütő formát kikenem vajjal, megszórom liszttel. Fél óra elteltével a tésztát két részre osztom. Kissé olajas felületen még jól átgyúrom. Henger alakúra formázom és mehet a kalácssütő formába, levizezem a tetejét és magokat szórok rá. Letakarva hagyom kelni a tésztákat így legalább 2 órát meleg helyen. Fel kell nőjön legalább a duplájára. (Ha nem hagyjuk, hogy rendesen megkeljen, ki fog sütés alatt a kenyerünk hasadni). Előmelegített sütőben - hagyományos gázkályha - maximális hőfokon, középre téve sütöm 35-40 percet, ha azt tapasztaljuk, hogy félidőnél a kenyerünk kezd pirulni, lehet tenni a tetejére sütőpapírt, hogy ne égjen el. Én a két kalácsformát meg szoktam menet közben fordítani, hogy egyenletesebben süljön mindenhol. Miután kivesszük vízzel lekenem, s hagyjuk kihűlni. Két szép 1 kg kenyeret kapunk, mindenkit csak bízhatni tudok, próbálja ki. :)

4 megjegyzés:

  1. Tegyünk a sütő aljára egy edénybe vizet a kenyér sütése előtt, vagy ne?

    VálaszTörlés
  2. Mi nem szoktunk tenni, regi klasszikus gázsütőt használunk s kivajazott kalács sütő formát. Szép pirosra sütjük legmagasabb lángon, középre téve a sütőben.

    VálaszTörlés
  3. Mi nem szoktunk tenni, regi klasszikus gázsütőt használunk s kivajazott kalács sütő formát. Szép pirosra sütjük legmagasabb lángon, középre téve a sütőben.

    VálaszTörlés
  4. A videót eltávolították. :(

    VálaszTörlés

Tessék mondani