2013. november 14., csütörtök

Kertünk

A permakultúrás veteményesünket a kertünk egy nagyon csihányos(csalán) sarkában hoztuk létre. Késve kezdtünk ágyásozni (május 7), mivel ekkor jöttem haza külföldről. Csak egyszerűen leszedtem kézzel a csihánt, nem ástam fel a területet. 

Csalános, kiszedés előtt
Szedés közben

A csalán kiszedve

Ezután letakartuk a talajt hulladék reklámlapokkal és karton papírral, majd egy vékony réteg érett juhtrágyát hintettem rá. A legfelső talajtakaró réteg 20-25 cm szalma kellet volna legyen, de ennek hiányában fűrészport és hulladék szénát tettem. Szerepük ugyanaz: melegben hűvösen és árnyékoltan, hidegben melegen tartják a talajt, szivacsként felfogják az esővizet majd lassan adagolva adják le a növénynek, így nincs kimosódás vagy tippadás. Mindezen körülmények rendkívüli módon segítik a talajéletet, és ez által a növények fejlődését.

Talajtakarás és a múlt évi karácsonyfa kiültetése
Talajtakarás folyamatban
Talajtakarás befejezve

Palántázni június elején fogtunk hozzá. Kezdetben  kétszer öntöztük, de utána többé nem gyomláltunk, se nem öntöztünk.  A sorokat úgy ültettük, hogy a növények egymást segítsék. Tettünk zellert, paradicsomot, karalábét, céklát, tököt, borsót, hagymát, sárgarépát, babot. Ez utóbbi kettő nem kelt ki, valószínűleg rossz minőségű volt a mag. Néhány büdöskét ültettünk riasztó növényként a veteményes közé.
Két kép július közepén:

Az ágyások július 17- én


Néhány kép július 31- én:



Egy kis szüret csemegézni
Az ágyások szeptember 23- án:






A részleges szüret szeptember 29- én:





A paradicsom nagy részét zölden szedtük le, de sikerült 13 darabot beérlelni polcon. Savanyúságnak 17 liter zöldséget tettünk el. Minimális energia és idő ráfordításával  nagyon ízletes terményeket sikerült szüretelnünk.
 Elemeztem a talaj élővilágát a papír-forgács-szénatakaró alatt és meglepően sokszínű gazdagságra akadtam. Csak néhány négyzetcentiméteren hat földigilisztát, három pókot, egy százlábút találtam, miközben a gombafonalak is őrölték lassan a kartont és a forgácsot. Egyszóval minden úgy rendeződött be a veteményesben, mint ahogy a permakultúrás tanulmányokban le van írva!

1 megjegyzés:

  1. Nagyon ugyesek vagytok. En is jatszon a permakultura gondolataval egy ideje, de meg az informacio gyujtes szakaszaban allunk, de tavasszal szeretnenk elkezdeni a gyakorlatban is. Bar hazankban meg gyerekcipoben jar ez a termesztesforma, remeljuk hogy nemsokara egyre tobben lesznek akik a termeszettel osszhangban szeretnenek elni. Udv egy volt szomszedtol :)

    VálaszTörlés

Tessék mondani